woensdag 28 december 2011

Dag 10: Dik over de helft

26 december


Vanmorgen begon goed met echte dikke kleine Amerikaanse pancakes met syrup. We hebben in de kasten een grote doos pancake-mix gevonden en aangezien het een gewone cooking-day was, zijn we er volledig voor gegaan! Er lag hier zelfs een speciale pancake-pan tussen het keukengerief. Ik was aangenaam verrast door de pancakes, ze smaken niet zoals onze pannekoeken. Er zat volgens mij een soort muntsmaakje aan. En als de pancake gebakken is, moet er voor het opeten natuurlijk een dikke, dikke kwam syrup op. Voor zover ik er inzicht in heb is dat gewoon gesmolten suiker. Ik heb het bij een paar streepjes gehouden.


Ik heb het kleine cameraatje gisterenavond voor het raam gezet met de stop-motion functie aan. Elke 30 seconden werd er een foto genomen. Zo hoopte ik de zonsopgang mooi te kunnen filmen. Maar helaas is ergens in het midden van de nacht de batterij leeg gevallen. Dus dat leverde een prachtig filmpje op, gevuld met zwarte nachtelijke frames. Dat wil ik nog eens gefilmd krijgen. En ik wil ook een volledige "suit-up"filmen. Met de breedhoeklens kan ik het hele labo in beeld krijgen, en dat zou wel leuke beeldjes moeten opleveren. Leandro wil zich ook in de stop-motion werpen, en heeft zijn fototoestel letterlijk gehacked om allerlei extra functies mogelijk te maken, waaronder stop-motion.



Het was weer een typische ijskoude Marsmorgen. We hebben hier voor de hab een jeep staan voor noodgevallen. Het "pressurized escape vehicle" of zoiets volens de sim regels. Dat is zo een beetje ons weerinstrument bij voorkeur geworden. Als de ruiten van de jeep bevroren zijn is het koud. Hoe dikker bevroren, hoe kouder. En vandaag waren ze bevroren... Ik zat in de late EVA-ploeg vandaag, dus dan zou het toch iets warmer moeten zijn.


Maar er kruipt veel tijd in het blog updaten. Dat is een van mijn opdrachten voor deze missie. Dit blog moet een document vormen van ons verblijf, waar hopelijk ooit iemand informatie uit kan gebruiken voor een project op school, of ter voorbereiding van een eigen verblijf in het MDRS. En er moet dringend werk gemaakt worden van de experimentjes van Educational Innovations Inc. Ik heb heel mijn voormiddag aan schrijven besteed, en er is nog steeds zoveel werk.



Leandro heeft als Chief Engineer een aantal belangrijke huishoudelijke taken. Hij moet de ATV's op het einde van de dag kort nakijken (niveau's van olie, brandstof), onze brandstofreserves in de gaten houden (diesel, gas), de watervoorraad beheren (extern reservoir, intern reservoir), temperatuur in de gaten houden zodat de buizen in het labo niet bevriezen en barsten, onderhoud van de EVA-pakken,... Een heleboel dingen, maar hij staat er natuurlijk niet alleen voor. Iedereen help waar mogelijk. Het water overpompen is bijvoorbeeld steeds een job voor twee personen.

Karon zag het niet zitten om de kou te trotseren deze morgen, en ik ging mijn EVA overslaan in de namiddag om wat werk in te halen. Dus ging ze vanmiddag in mijn plaats gaan. David en Nicky zijn dan alleen op stap gegaan om nog een grondstaal te nemen.



Leandro en Karon hebben zich vol overgave op het middagmaal gestort op deze kookdag. Karon heeft een grote pot rijst met allerlei groenten gemaakt, en Leandro heeft een soort tonijnburgers gemaakt. Het was een van de beste maaltijden van heel het verblijf zou ik durven zeggen. We hebben een paar blikken met vis gekregen, waaronder tonijn en zalm. De naam van het merk is bijzonder grappig, "Chicken of the Sea". Geen idee waar dat vandaan komt. Misschien omdat vis ergens aan kip doet denken als alternatief voor vlees? Uiteraard kon David met zijn broden niet achterblijven. Het avondmaal bestond uit een brood. Dat heb ik nadien, voor het slapengaan nog aangevuld met een havermoutzakje.

In de namiddag ben ik dan de experimenten beginnen bestuderen. Ik wil ze wel eens uitproberen voor we alles filmen. Woensdag, donderdag, vrijdag zou er dan gefilmd moeten worden. De tijd zit er bijna op, dus het zal dan wel moeten!

We zaten weer op beperkte bandbreedte voor het grootste stuk van de dag. Er moet ergens een van de computers steeds maar blijven verkeer veroorzaken waardoor de beschikbare bandbreedte heel snel verdwijnt. Dat is heel erg lastig om onze rapporten in te dienen 's avonds. Iedereen is dan druk bezig met schrijven, en proberen te mailen. Maar het gebeurt vaak dat de verbinding gewoon helemaal wegvalt, mails binnenhalen is een hels karwei... Wat een idee, 400mb voor 6 personen voor 24u...

1 opmerking:

  1. Hallo Nicky.

    We zien dat je het goed stelt,waarschijnlijk zijn de pannenkoeken hier toch iets beter?We hopen je binnenkort terug te zien.vele groetjes uit Vichte van Willy en Myriam - Noreilde - Blancke.

    BeantwoordenVerwijderen